AKU TIDAK MEMILIH MENJADI INSAN BIASA


AKU TIDAK MEMILIH MENJADI INSAN BIASA

Aku tidak memilih menjadi insan biasa
Memang hak – ku untuk menjadi yang luar biasa
Aku mencari kesempatan bukan perlindungan
Aku tidak ingin menjadi warga yang terkungkung
Rendah diri dan terpedaya karena dilindungi oleh pihak berkuasa
Aku siap menghadapi resiko terencana
Berangan – angan dan membina, untuk gagal dan sukses

Aku menolak menukar insentif dengan derma
Aku memilih tantangan hidup daripada derma
Aku memilih tantangan hidup daripada kehidupan yang terjamin
Kenikmatan mencapai sesuatu, bukan utopia yang basi
Aku tidak akan menjual kebebasanku
Tidak juga kemuliaanku untuk mendapatkan derma

Aku tidak akan merendahkan diri
Pada sembarang atasan dan ancaman
Sudah jadi warisanku untuk berdiri tegak, megah, dan berani
Untuk berfikir dan bertindak untuk diri sendiri,
Dan untuk menghadapi dunia dengan berani dan berkata:
“Ini telah kulakukan!”
Segalanya ini memberikan makna seorang insan

[Dean Alfange]

Leave a Reply

